Een website vindbaar maken

Heb jij een website of een webshop en wil je beter gevonden worden in Google? Dan is het in eerste instantie erg belangrijk om je eigen identiteit te bepalen en op basis daarvan een concurrentie- en zoekwoordenanalyse. Goede vindbaarheid begint namelijk altijd met (goede) content en dan vooral goede teksten. In dit artikel gaan we er vanuit dat de content op jouw website of webshop goed is. Wij focussen ons dus meer op technische aspecten en structuur.

Inhoud

SEO plug-in

Eén van de eerste dingen die je moet doen is een goede SEO plug-in downloaden. Deze plug-in gaat je enorm veel inzichten en tips geven. Maar welke plug-in moet je kiezen?

Hoe maak ik een website vindbaar in Google

Wellicht is dit één van de bekendste en meest gebruikte plug-ins voor SEO. Deze plug-in kan en doet alles wat je wil. Vooral op pagina niveau helpt het bij het verbeteren van je teksten en geeft het je de mogelijkheid om goede snippets te maken.

Yoast downloaden

Hoe maak ik een website vindbaar in Google

Hoewel Yoast één van de grootste en bekendste is Rank Math misschien wel de beste. Deze plug-in doet alles wat Yoast doet en meer. Het geeft je uitgebreide SEO analyses en vooral op pagina niveau is deze tool uitgebreider dan Yoast.

Rank Math downloaden

SEO plug-in samengevat

Welke SEO plug-in je ook kiest, ze zullen je allemaal goed op weg helpen. Het belangrijkste is dat je zelf goed snapt wat je doet en dat je niet zomaar alles doet wat een plug-in zegt. Over het algemeen is Google slimmer dan die tools en dus zullen de adviezen nooit 100% sluitend zijn.

Wij hebben ruime ervaring met bovenstaande plug-ins en je zult met één van die 2 sowieso nooit fout zitten. Rank Math is echter meer geschikt voor gebruikers die iets verder gevorderd zijn. Yoast is toegankelijker.

Heading structuur

Als wij het hebben over een goede heading structuur dan gaat dat over de titels op een pagina. Je kan in totaal 6 verschillende titels gebruiken. Van H1 t/m H6. Deze titels zeggen iets over de content dus deze zijn erg belangrijk en moeten, als het kan, zo vaak mogelijk jouw zoekwoorden bevatten. In de meeste gevallen zal je, net als in dit artikel, 3 titels gebruiken.

Hoe gebruik je de titels

Elke pagina mag maar 1 H1 titel bevatten. Dit is de belangrijkste titel van de pagina en die moet jouw zoekwoorden bevatten. In het geval van dit artikel is het zoekwoord ‘Hoe maak ik een website vindbaar in Google?’ en dus bevat onze H1 titel (bovenin de pagina) deze woorden.

Ervan uitgaande dat jouw content meerdere hoofdstukken bevat geef je elk hoofdstuk een H2 titel. De content wordt meteen overzichtelijker en duidelijker. Niet alleen voor de bezoeker maar ook voor Google.

Waar zijn de andere titels dan voor?

Je hebt nu een pagina met een H1 titel en hoofdstukken met H2 titels. Deze hoofdstukken kun je in kleinere segmenten indelen met lagere titels zoals een H3, H4 of nog lager. De titels kun je stylen zoals je wilt.

Voorbeeld
Dit hoofdstuk heeft dus een H2 titel (Heading structuur), een H3 titel (Hoe gebruik je de titels) en als extra verdieping op de H3 titels gebruiken we nog een H4 titel (Waar zijn de andere titels dan voor).

Heading structuur samengevat

Elke titel is dus een extra verdieping op je content. Een H1 titel zegt iets over de inhoud van de pagina, een H2 titel zegt iets over een hoofdstuk en lagere titels zeggen iets over specifieke stukken in een hoofdstuk.

Hoe maak ik een website vindbaar in Google

Indexering

In dit hoofdstuk behandelen we een aantal onderwerpen die betrekking hebben op je website als geheel, dus niet op paginaniveau. We behandelen URL Resolve, Robots.txt en XML Sitemap. We gaan niet uitleggen wat dit allemaal betekent, mocht je dit niet weten raden we je aan om je eerst in te lezen zodat je een idee hebt wat het is en wat het doet.

URL Resolve

Het hebben van een URL Resolve merk je helaas niks van. Zo zal een bezoeker hier ook niks aan hebben. Het gaat om een stukje techniek op de achtergrond die op orde moet zijn om fouten te voorkomen.

Wat is een URL Resolve

Een URL kan op allerlei manieren ingevoerd worden. Bijvoorbeeld met https of http, met www of zonder www. Het is ontzettend belangrijk dat alle mogelijke URL’s leiden naar dezelfde URL. Op die manier voorkom je dat de website te vaak omleidt waardoor je een foutmelding krijgt.

Meer informatie over URL Resolve
Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt.

Robots.txt

Dit tekstbestand geeft je de mogelijkheid om de toegang voor zoekmachinerobots te beperken. Daarnaast kun je ook je XML Sitemap hier aan toevoegen om het voor de zoekmachinerobots nog makkelijker te maken.

Meer informatie over robots.txt
Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt.

XML Sitemap

Een sitemap is een bestand die alle URL’s van jouw website bevat die gecrawld mogen worden. Als er URL’s zijn die (nog) niet gecrawld mogen worden kun je dit aangeven in je robots.txt bestand. Of wanneer je een (goede) SEO plug-in hebt kun je dit op paginaniveau aangeven in die tool.

Gestructureerde data

Bij gestructureerde data hebben wij het over Schema.org en Open Graph Protocol.

Schema.org is een gezamenlijke, gemeenschapsactiviteit met als missie het creëren, onderhouden en promoten van schema’s voor gestructureerde gegevens op internet, op webpagina’s, in e-mailberichten en daarbuiten. Met behulp van deze tool geef je meer betekenis aan je website en/of pagina op een manier die leesbaar is voor zoekmachines.

Het Open Graph Protocol is ontworpen door Facebook om de integratie van elke webpagina met zijn sociale mediaplatform mogelijk te maken. Het Protocol bepaalt hoe jouw webpagina getoond moet worden wanneer deze gedeeld wordt op de sociale media.

Veiligheid

Voor de veiligheid van jouw website kijken we naar DMARC, SSL en gemengde inhoud.

DMARC

DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance). is een e-mailverificatiemethode. Wanneer DMARC wordt gepubliceerd voor een domein, bepaalt het wat er gebeurt als en wanneer een bericht de verificatietests niet doorstaat. Het wordt gebruikt om kwaadwillende e-mailpraktijken zoals spoofing of phishing die uw bedrijf in gevaar kunnen brengen.

SSL

Moderne websites zijn meestal SSL-beveiligd (HTTPS) omdat dit extra beveiliging inbouwt wanneer u inlogt op uw web service. In 2014 kondigde Google aan dat een HTTPS-website (in plaats van HTTP) een extra duwtje zou krijgen in de zoekmachine ranking. Een SSL certificaat wordt verschaft door jouw hostingbedrijf. Als je deze (nog) niet raden we je aan contact op te nemen met je hostingbedrijf. Als je een (geldig) SSL certificaat hebt komt er links naast de URL een slotje te staan.

Gemengde inhoud

Gemengde inhoud treedt op wanneer een URL wordt geladen via een beveiligd HTTPS-protocol, maar andere bronnen op de pagina (zoals afbeeldingen, video’s, stylesheets, scripts, enz.) geladen worden via een onveilige HTTP-verbinding. Als dit het geval is krijg je op die pagina het slotje niet te zien. Op die manier weet je meteen dat er iets mis is.

Performance

De performance van jouw website bepaalt voor een deel hoe zoekmachines omgaan met jouw website. Een snelle website krijgt altijd voorrang op een langzame website. Er zijn diverse dingen waar je rekening mee moet houden, denk hierbij aan Resource Minificatie, Asset Compressie en Beeldoptimalisatie.

Resource Minificatie

Snelle websites maken tevreden surfers. Resources verkleinen zoals HTML, JavaScript en CSS files minimaliseert de grootte van bestandsoverdracht. Iedere keer wanneer een pagina van uw website wordt opgevraagd, worden minder bytes en minder zware bestanden over het netwerk gestuurd, waardoor uw website sneller laadt voor al uw klanten.

Asset Compressie

Alle onderdelen van jouw website nemen ruimte in op de server en hoe meer ruimte jouw website inneemt hoe trager deze laadt. Het is dus belangrijk om alles te comprimeren. Er zijn talloze plug-ins die dit voor je kunnen doen. De media die je op je website plaatst is daarbij ook erg belangrijk. Probeer alle plaatjes op maat te maken en zo klein mogelijk te houden. Ook hier zijn plug-ins voor.

Beeldoptimalisatie

Dit sluit aan op wat we hiervoor omschreven. Afbeeldingen altijd op maat maken en zo klein mogelijk houden. Daarnaast raden we je aan om gebruik te maken van next-gen afbeeldingen (JPEG 2000, JPEG XR, WebP) omdat deze over het algemeen een beter compressie hebben dan PNG of JPEG. Vergeet ook niet om al je afbeeldingen te voorzien van de juiste afmetingen.